مددکاری اجتماعی در چین | آموزش مددکاری اجتماعی در کشور چین

سیر تاریخی توسعه مددکاری اجتماعی در چین

در دهه ۱۹۲۰ آموزش مددکاری اجتماعی در تعداد اندکی از دانشگاه­های چین مانند دانشگاه نانجیینگ گسترش یافته بود. در میانه جنبش­ های سیاسی دهه­ های  ۵۰ و ۶۰، جامعه ­شناسی و مددکاری اجتماعی به عنوان رشته­ های دانشگاهی از برنامه درسی دانشگاه­ها حذف شد. هنگامی که دولت درهای سیاست را در سال ۱۹۷۸ باز گذاشت، آموزش جامعه ­شناسی مجدداً از سر گرفته شد و مسیر ورود مددکاری اجتماعی به آموزش عالی فراهم شد. دانشگاه پکن، دانشگاه چین و وزارت امور مدنی در پکن کاوش و بررسی خود را بر آموزش مددکاری اجتماعی متمرکز ساختند. در سال ۱۹۸۸ آموزش رسمی مددکاری اجتماعی در برنامه دانشگاه­ها مورد تأیید قرار گرفت. وزارت امور مدنی در سال ۱۹۸۷ اقدام به راه ­اندازی «مرکز تحقیقات آموزش مددکاری اجتماعی» کرد و انجمن مددکاران اجتماعی چین در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد. آموزش مددکاران اجتماعی در انجمن چین در سال ۱۹۴۴ تقویت شد و جایگاهی برای آموزش دهندگان مددکاری اجتماعی فراهم کرد تا با شبکه همتایان خود در کشورها و مناطق دیگر، برگزاری دوره­ های آموزشی کوتاه مدت، کنفرانس­ها و همکاری در حیطه پژوهش­های مختلف مرتبط گردند. آموزش مددکاری اجتماعی زمانی که وزارت آموزش محدودیت­هایی را با حذف برخی از برنامه­ های دانشگاهی در نظر گرفت، یک بار دیگر در معرض خطر واقع شد. اما با پیگیری گروه­های فشار در سال ۱۹۹۸ وزارت آموزش توافق کرد که وضعیت مددکاری اجتماعی در دانشگاه­ها را از حالت «توسعه کنترل شده» به «توسعه آزاد و انعطاف ­پذیر» تغییر دهد. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲۰۰ مؤسسه در سراسر چین به ارائه آموزش­های مددکاری اجتماعی در سطوح مختلف ­پرداختند و انتظار می­ رود تعداد این مؤسسات همچنان افزایش یابد.

  • اصلاح مُدل­های ارائه خدمات

وزارت امور مدنی و سایر ارائه دهندگان خدمات اجتماعی همچون فدراسیون زنان چین، اتحادیه­ های کارگری چین، لیگ جوانان کمونیست چین و انجمن معلولین چین، به ارائه خدمات امدادرسانی، خانه سالمندان و رفاه کودکان معلول و مراکز توانبخشی معلولین، خدمات اجتماعی خود را افزایش دادند. ارائه خدمات در سازمان­های دولتی و خصوصی و توسط کارکنان سازمان­ها که هیچ نوع تجربه آموزش در خدمات اجتماعی را نداشتند، ارائه می­ شد و دولت بازوی اجرایی تمام نهادهای دولتی بود و در حفظ شبکه­ های اجتماعی، اجرای سیاست­های دولت مرکزی، آموزش و سایر فعالیت­ها نقش اصلی را بر عهده داشت.

مُدرنیته عامل مهمی در ایجاد اصلاحات بود و ایجاد انقلاب و دگرگونی در مُدل خدمات اجتماعی از وزارت امور مدنی آغاز شد. مفهوم خدمات اجتماعی که با رویکرد اجتماع محور و با هدف تأمین نیازهای رفاهی مردم ایجاد شد، توسط وزارت امور مدنی در سال ۱۹۸۶ ارتقا یافت. اوایل خدمات اجتماعی به صورت همه جانبه ارائه می­ شد و دربردارنده تمام نیازهای زندگی روزمره، اطلاع رسانی و آگاه­سازی، کنترل موالید، مراقبت از سالمندان و معلولان بود. در سال ۱۹۹۳ در یک خط مشی اصلاح شده، خدمات اجتماعی به عنوان «رفاه و خدمات اجتماعی گوناگون برای نیازهای زندگی روزمره در دو بُعد جسمانی و روانی تعریف شد. پروژه ­های آزمایشی مختلف به منظور بهبود کیفیت خدمات مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند به عنوان مثال اجرای پروژه مراکز اجتماعی سالمندان مورد توجه قرار گرفت و هم در نواحی شهری و روستایی، محل­های خاصی برای افراد به منظور برگزاری فعالیت­های اجتماعی مختلف در نظر گرفته شد.

  • موضوع­ های اساسی در آموزش مددکاری اجتماعی

در روند توسعه، مسائل بسیاری وجود دارد که گاه غفلت از آن مشکلات گسترده ­ای را موجب می­ شود. موضوع اساسی در آموزش مددکاری اجتماعی در چین، در مرحله نخست شامل تأیید مبانی نظری و شیوه­ های اقدام مناسب و مرحله دوم استانداردسازی طرح برنامه درسی، آموزش و یادگیری است. سپس در مرحله سوم به چگونگی انتقال آموزش به محیط کاری و ایجاد انگیزه در مددکاران اجتماعی و ارتقای آنان به سمت حرفه­ ای شدن پرداخته شد. تمامی این مرداحل در فرآیند توسعه مددکاری اجتماعی از اهمیت قابل توجهی برخودار است.

  • تعریف مددکاری اجتماعی و ارزش­های اساسی در آموزش آن

تقریبا بعد از گذر دو دهه فعالیت مددکاری اجتماعی مفید بودن این حرفه در ایجاد تعادل و هماهنگی در ساختار جامعه، آشکار شد. از منظر وانگ سیبین (۲۰۰۶) دو گروه از مددکاران اجتماعی وجود دارند. گروه نخست در سازمان­های رفاهی اشتغال دارند و به امید پیشرفت شغلی از درجه عمومی به درجه تخصصی هستند. دسته دیگر کسانی هستند که در دانشگاه­ها در حال تحصیل و در جستجوی کار هستند. انجمن مددکاری اجتماعی چین، مددکاری اجتماعی را چنین تعریف کرده است: «حرفه ­ای که از طریق کار فردی، گروهی و جامعه­ ای به افراد کمک می­کند تا به خود یاری رسانند». با این حال هیچ گونه بحث عمیقی در مورد چگونگی کاربرد نظریه­ ها و مُدل­های اقدام مددکاری اجتماعی که می­ تواند در بافت اجتماعی و سیاسی چین و با وجود نابرابری­ های گسترده منطقه­ ای وجود ندارد. ارزش­های اساسی در مددکاری اجتماعی چین مبنی بر : مددجو محوری، احترام به حقوق فردی و تفاوت­ها، برابری و عدالت اجتماعی است.

  • آموزش و یادگیری مددکاری اجتماعی

یادگیری مبانی نظری در سطوح دانشگاهی نسبت به یادگیری مهارت­های حرفه­ ای از میزان بالاتری از اهمیت قرار دارد. اگر چه انجمن مددکاری اجتماعی نیاز به ۴۰۰ ساعت کار میدانی را در اساسنامه خود تعیین کرده است اما الزام مشخصی که چگونگی و ماهیت کار میدانی را تعیین کند، وجود ندارد. آموزش عالی به جای تأکید بر کیفیت، تمرکز بر آموزش نظری را جایگزین مهارت­های حرفه ­ای ساخته است و ادغام تئوری و عمل را نادیده گرفته است. از دیدگاه تعدادی از دانشگاه­ها آموزش نظری بدون مهارت حرفه­­ ای رویکرد صحیحی نیست و فقدان نیروهای آموزش دیده با تجربه عملی، محدودیتی جدی در آموزش مهارت­های حرفه­ ای به دانشجویان است. درک نامناسب از الزامات مددکاری اجتماعی و نیز سازمان­های ارائه دهنده خدمات، آموزش مددکاری اجتماعی را برای آموزش­ دهندگان دشوار ساخته است.

  • چالش­ها و آینده مددکاری اجتماعی در چین

با وجود نقاط ضعفی که در آموزش مددکاری اجتماعی، کمبود منابع تخصصی، فقدان نیروی ماهر و متخصص، ضعف گسترده سازمان­های مردم نهاد، وجود تعارضات ارزشی میان مددکاران اجتماعی، سازمان­های رفاهی و بورورکراسی دولتی، مددکاری اجتماعی در چین در حال توسعه است، به ویژه با اتخاذ سیاست­های جدید دولتی زمینه­ واگذاری قدرت به مددکاری و گسترش خدمات رفاهی فراهم شده است. آینده مددکاری اجتماعی در چین وابستگی بسیاری به اقدامات دولت در مسیر تخصصی ساختن این حرفه دارد و مفهوم مشارکت و همکاری به معنی خاص آن به فعالیت­های میدانی ورود پیدا کرده است. با حمایت­های گسترده دولت و افزایش مشارکت سازمان­های محلی و مردم نهاد، امید می­ رود رویکردهای مناسب آموزش و اقدام با توجه به بافت اجتماعی چین با سرعت هر چه بیشتر توسعه یابد.

Reference

  • Koon-chui Law, A. Xia Gu, J (2008). Social Work Education in Mainland China

Development and Issues. Asian Social Work and Policy Review 2: 1–۱۲

گردآوری و ترجمه: کبری واعظی؛ عضو کارگروه روابط بین الملل وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان
منبع: مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

/ 0 نظر / 19 بازدید